WSV Het Spui

een pittoreske kleine jachthaven

Geschiedenis

De Hoeksche Waard wordt omspoeld door het Hollands Diep, de Dordtse Kil, de Oude Maas, het Spui en het Haringvliet. Het westelijk deel heet ook wel Beijerland en daar liggen de dorpen Oud-Beijerland, Zuid-Beijerland en Nieuw-Beijerland. Van alle dorpen in de Hoeksche Waard is Oud-Beijerland verreweg het grootst. Het ligt vlakbij de monding van het Spui en is dus gemakkelijk bereikbaar vanaf de Oude Maas, maar ook vanuit het Delta gebied. De haveningang ligt vrijwel recht tegenover kilometerraai 997.

Watersportvereniging Het Spui werd opgericht op 9 januari 1933 door Jan Stolk, die negen eigenaren voor het idee van een vereniging had weten te interesseren. Jan Stolk werd de eerste voorzitter van de vereniging.

Vanaf de rivier gezien ligt de jachthaven van de vereniging direct achter de hoge deuren van de keersluis tussen de haven en de rivier. Die deuren worden in de zomermaanden vrijwel nooit gesloten, in het winter halfjaar gebeurt dat wel enkele keren. Bij ongewoon hoog water zouden de kades onderlopen. De haven heeft een beetje de vorm van een pijpenla, waar aan het eind een knik in zit. Dit laatste stuk is bestemd voor de kleinere (vis)boten van de leden.

De keersluis tussen de hoge rivierdijken is voor de passanten van grote betekenis.

Watersportvereniging Het Spui telt circa 150 leden en beschikt over ongeveer 100 ligplaatsen. Een deel daarvan komt in de zomer vrij voor gasten. Bovendien zijn er twee lange passanten steigers direct na de keersluis aan bak- en stuurboord. Jachten langer dan 10.50 meter dienen hier plaats te nemen. Bij binnenkomst in de haven vindt u aan bakboordzijde de hijskraan. Deze kan maximaal 5 ton tillen, wat gewoonlijk voldoende is om een klein schip op de wal te zetten of om bij roer- of schroefschade het achterschip van een groter schip boven water te krijgen.

De vereniging beschikt ook over een sanitair gebouw met de gebruikelijke voorzieningen. Op de begane grond zijn toiletten, douches en wasbakken. Buitenom vindt men een stortplaats voor het chemisch toilet. Het clubhuis is voor passanten alleen tijdens de zomermaanden geopend. Een goedgekeurd watertappunt en stroomvoorzieningen bij elke steiger completeren de haven.